woensdag 19 maart 2008

Opening Blog

Donderdag 13 maart 2008 was het zover: het feestje (zeg maar gerust Feest!) van Scope om te vieren dat met 21 jaar de volwassenheid is bereikt. Fred van 't Hoff en zijn collega's hebben er niet alleen een hele belevenis van weten te maken - met muzikanten, tekenaars, steltlopers en een mentalist - maar ook een bijzondere groep sprekers bereid gevonden hun visie op de toekomst te geven.

Aangekondigd als 'representant van de generatie die na 1988 geboren is' (haha, ik zal het maar bekennen: ik ben van 1975 maar voel me desondanks zeer gevleid) mocht ik niet alleen in 10 minuten een presentatie houden over wat mij bezig houdt, maar zelfs de allereerste blogpost schrijven!

In mijn verhaal (dat overigens hier op video terug te vinden is) vertelde ik voornamelijk over hoe het mobieltje de toegangspoort is tussen de fysieke wereld en de digitale (of virtuele) wereld. Het feit dat 'de jeugd van tegenwoordig' kennelijk in staat is om haar aandacht tegelijkertijd op meerdere werelden weet te richten (lees: radio aan, 6 chat-schermen tegelijk open, via mobiel sms'en en ondertussen ook nog eens hóren wat je ouders of vrienden zeggen) maakte nogal wat tongen los. Zowel in de pauze als bij de paneldiscussie wisselden de momenten van verbazing, afschuw en herkenning ('tja, mijn dochters doen dat ook') elkaar af.

Ook het bestaan van iets als twitter werd met enig cynisme ontvangen. En wat ik op het congres nog niet eens vertelde maar wat jullie maar eens met eigen ogen op onze Mobile Mondays moeten komen bekijken is het verschijnsel 'backchannel'. Op steeds meer congressen over nieuwe media is er online een kanaal actief waar alle deelnemers met elkaar discussieren over wat er gaande is op het congres. Soms is er ook een groot scherm, pontificaal geplaatst naast het presentatiescherm, waarop de door het publiek gestelde vragen of opmerkingen of antwoorden op stellingen (bijv. ingestuurd via sms) worden vertoond. Hiermee wordt een congres veel interactiever en doet niet alleen de spreker zijn verhaal, maar wordt het letterlijk verrijkt met de meningen, visies en vragen van de overige deelnemers.

En ja, je ziet heel veel mensen met laptops op schoot en mobieltjes in de hand. Net zoals op school of op de universiteit worden aantekeningen gemaakt, maar deze worden meteen met de hele wereld gedeeld. Dus niet alleen nuttig voor jezelf, maar ook voor heel veel anderen!

Ook vertelde ik over hoe je met mobieltjes en bijvoorbeeld Google Maps overal informatie kunt achterlaten en ophalen. Ook voor CRM zie ik hierin heel veel toepassingen. Denk eens aan het real-time kunnen analyseren van de (anoniem gemaakte) bewegingen van shoppers door een winkelgebied! Of dat je er zelfs een spel van kunt maken: 'eet' alle paaseieren/ kerstballen/ kortingscoupons op die je via je mobieltje in de 'echte' wereld kunt vinden (bijv. op een eigen Google Maps mashup), en win een mooie prijs!

Van de ontwikkelingen in "Augmented Reality" kwam ik vandaag nog mooie beelden tegen, zie de YouTube video hiernaast, of deze link voor meer filmpjes van een bedrijf dat dergelijke toepassingen ontwikkelt. Ook bij mij valt regelmatig mijn mond open als ik naar dergelijke ontwikkelingen kijk...

Anyhow, ik kan nog wel uren doorgaan over alle nieuwe mogelijkheden. Mocht je je hierin verder willen verdiepen, of met mij hierover van gedachten wisselen, stuur mij dan een mailtje, of post je reactie hieronder. En anders komen we elkaar wellicht elders wel weer tegen - op Mobile Monday, of elders in de digitale of echte wereld!

Ik heb in ieder geval enorm genoten van deze dag - en wil Fred van 't Hoff plus het team van Scope, alsmede de overige sprekers en alle deelnemers zeer hartelijk bedanken!

Hartelijke groet,


Claire Boonstra

24 opmerkingen:

Anoniem zei

Tot mijn grote spijt kon ik niet op het jubileumcongres - nog gefeliciteerd trouwens – komen.

Een collega van onze communicatie afdeling is wel geweest en heeft vrijdagochtend erg enthousiast verslag gebracht.

Dat wilde ik jullie niet onthouden. Zij vond het erg geslaagd.

Karin den Heijer
ROC Horizon College

Anoniem zei

via deze weg wil ik jullie bedanken voor de inspirerende dag. Met recht kan ik zeggen dat dit congres inhoudelijk sterker en inspirerender was dan het gemiddelde (betaalde) congres.

waarvoor dank!


Jaap van Oirschot
Industry Communication

Anoniem zei

Via deze blog wil ik SCOPE graag bedanken voor een inspirerende en feestelijke dag! Leuk om te zien dat er veel verschillende bezoekers aanwezig waren en het ondewerp CRM op verschillende wijze is behandeld. Kortom een groot succes, ga zo door!

Vriendelijke groet,
Wouter de Vries
WDM Nederland BV

Anoniem zei

Zoals de anderen hierboven al zeiden, het is een mooie en leerzame dag geweest!

Wij hopen dat u ook wilt reageren op deze nieuwe Blog. Om het u zo makkelijk mogelijk te maken, kunt u uw reactie voor het congresblog eventueel ook naar ons mailen op marketing@scope.nl. Wij zullen uw bericht dan online zetten.

Michiel (SCOPE)

Ronald van der Vlist zei

Fred,

Bedankt voor de uitnodiging. Een zeer geslaagde en super verzorgde dag. Leuke discussie over twitters en als we zo doorgaan werkt er niemand meer maar chatten/twitteren kwetteren etc we alleen nog maar. Ik wacht het maar ff af. Nogmaals een geslaagde inspirerende en nuttige dag.

Heel veel succes

mvg

Ronald van der Vlist
Aventure Consultants en Managers

Anoniem zei

Nogmaals hartelijk dank voor de leuke en perfect georganiseerde verjaardag.

Metname de diversteit aan en kwaliteit van de sprekers was erg geslaagd.

Danny Steenstra
sc Heerenveen

P.S. Volgende keer graag ook Coca-cola i.p.v. water en jus d'orange... haha

Rene Boekman zei

Gaarne wil ik de organsatie van SCOPE bedanken voor hun CRM congres. Met name de enthousiaste sprekers en het boek van Van Bel konden mijn relaties en ik zeer waarderen.

Over CRM en communicatie heb ik er toch ook weer een paar dingen bijgeleerd. Tenslotte "Leven is het meervoud van lef".

Rene Boekman
Delta Lloyd Groep

Anoniem zei

Ik wil me graag aansluiten bij bovenstaande reacties; Ook ik heb een leerzame en feestelijke dag mogen meemaken, met een juiste balans tussen feestelijkheden en inspirerende sprekers.

SCOPE bedankt voor een geweldig jubileumcongres!

Ray Scheffers
Nielsen Nederland

Anoniem zei

Ook ik mocht een bijdrage leveren aan het congres "21 jaar CRM in Nederland". Aan de sprekers was gevraagd om hun visie te geven op klantrelaties in 2013, dus over 5 jaar. Kortom: wat wordt "the future of CRM". Ik vond dat nog niet zo makkelijk, want laten we eerlijk zijn: zoveel is er in de afgelopen 5 jaar nu ook weer niet veranderd, dus zal dat de komende 5 jaar dan anders zijn? Maar na er eens goed over te hebben nagedacht sprongen er toch wel drie dingen uit die de komende 5 jaar heel belangrijk gaan worden:

• Vertrouwen
• Relevantie
• Emotie

Dat vertrouwen steeds belangrijker wordt is het gevolg van het enorme bombardement aan commerciële impulsen dat op ons afkomt. Als gevolg hiervan gaan we ons steeds meer afschermen, zowel fysiek als emotioneel. Fysiek door nee/nee stickers op de brievenbus, spamfilters, wisselen van telefoonnummer etc. Emotioneel doordat we steeds minder geloof hechten aan commerciële afzenders en steeds meer aan wat de ‘community’ vindt. Ik betrap mezelf er bijvoorbeeld op dat ik belachelijk veel waarde hecht aan de mening van een volstrekt onbekende op www.kieskeurig.nl. Over 5 jaar zal aan deze onbekenden – net zoals aan mij of aan jou - ook weer een kwaliteitsrating hangen, want ‘not all opinions are created equal’. De vraag is dus wie we nog kunnen/willen vertrouwen. Aan wie geven we onze privégegevens, ons telefoonnummer. Wie mag er door ons spamfilter, onze brievenbus. De uitdaging is om nú te werken aan het bouwen van een vertrouwensrelatie. Voordat het te laat is.

Het belang van relevantie neemt ook toe als gevolg van de vloedgolf aan informatie die over ons heen spoelt. Meer kranten, meer tvzenders, meer e-mail, meer smsjes, meer instant messenger, meer social en professional communities, meer rss-feeds podcasts / tweets / tikken / chats / tags en wat al niet meer. En het einde is nog lang niet in zicht. Hoe kunnen we door de bomen het bos nog zien? Als al diegenen die contact met ons zoeken niet uit zichzelf relevanter worden, dan zullen wij wel technologie gaan inzetten om uit die brij te krenten te pikken die we echt interessant vinden. De technologie hiervoor staat nog maar in de kinderschoenen en is veelal beperkt tot 1 type medium, maar over 5 jaar hoeven we nog maar op 1 plek aan te geven wat we wel en niet interessant vinden. De technologie zorgt er dan wel voor dat de rest wordt weggefilterd. Als aanbieder kun je ‘krenten’punten verdienen door klantkennis om te zetten in relevante communicatie. Degenen die de boot missen lopen grote kans in de brij te blijven steken.

Tegelijkertijd zien we dat producten en diensten steeds meer op elkaar gaan lijken. Vroeger had je nog auto’s die al roestten in de folder, maar tegenwoordig hebben ze allemaal minstens 5 jaar garantie. Het ene mobieltje heeft wat meer snufjes dan het andere, maar de verschillende aanbieders ontlopen elkaar echt niet veel en een eventuele voorsprong is vaak al na 3 maanden weer ingelopen. En wie weet de verschillen tussen de ene energieleverancier en de andere? Of tussen de verschillende zorgverzekeraars? De keuze zal de komende jaren dus steeds minder gaan op productkenmerken en functionele verschillen. Nog meer dan nu zal het verschil zitten in het gevoel dat we bij een bepaald merk hebben: kortom emotie. Sommige merken zijn er briljant in om een emotionele band met hun klanten te realiseren. Apple is daarvan wel de meest in het oog springende, met successen in uiteenlopende productgroepen als computers, muziekspelers en nu ook telefoons. Ook in andere sectoren zal het bouwen van een emotionele band steeds belangrijker worden. Tevreden klanten blijken maar al te makkelijk toch over te stappen op een ander merk. Tevredenheid is dus niet meer voldoende. Wat we nodig hebben zijn ambassadeurs, apostelen, voorvechters. Maar die komen niet zomaar uit de lucht vallen. Om mensen zodanig enthousiast te krijgen dat ze hoe dan ook bij ons willen blijven zullen we zelf actie moeten ondernemen. Het creëren van loyale klanten vereist een focus op emotie in plaats van op ratio. Op klantbehoeften in plaats van productkenmerken. Op outside-in denken in plaats van inside-out denken. En als we niet nu beginnen aan het bouwen van een emotionele band met onze klanten, dan kunnen we over 5 jaar wel eens out-of-business zijn.

Mijn presentatie vind je op:

http://ruudblog.com/media/blogs/ruudsblog/Scope%20CRM21.pdf

Anoniem zei

No Prescription medication Pharmacy. Get Cheap Medication online. Buy Pills Central.
[url=http://www.itpill.com/]Get Discount Viagra, Cialis, Levitra, Tamiflu[/url]. canadian generic pills. Cheap pills pharmacy

Anoniem zei

But still, there are well known companies which merit seemly words and created an excuse Discount Viagra Pharmacy Online reputation.

Anoniem zei

goede start

Anoniem zei

eh.. bookmarked thoughts )

Anoniem zei

pictures kcct bueren bhanoten educationucf novak compile clarify earns cosmological superficial
lolikneri havaqatsu

Anoniem zei

It cannot be!

Anoniem zei

Il semble que vous soyez un expert dans ce domaine, vos remarques sont tres interessantes, merci.

- Daniel

Anoniem zei

Wonderful blog! I found it while browsing on Yahoo News.
Do you have any tips on how to get listed in Yahoo News?
I've been trying for a while but I never seem to get there! Thanks
Also see my site > all about errol denton

Anoniem zei

Hi there it's me, I am also visiting this website regularly, this web site is actually nice and the people are truly sharing fastidious thoughts.
Here is my weblog - instant gagnant

Anoniem zei

Malaysia & Singapore & brunei greatest on-line blogshop for wholesale
& supply korean accessories, accessories, earstuds, pendant, rings, bracelet, bracelet &
hair accessories. Deal 35 % wholesale discount. Ship Worldwide
my webpage - brain training iPad

Anoniem zei

bookmarked!!, I like your web site!
Also visit my blog post : hair care

Anoniem zei

I am curious to find out what blog platform you
happen to be working with? I'm having some minor security issues with my latest site and I would like to find something more safeguarded. Do you have any suggestions?
My web site :: free ps3 games

Anoniem zei

I like what you guys are usually up too. This type of clever work and exposure!
Keep up the wonderful works guys I've added you guys to blogroll.
Here is my web blog ; cheap iPhone 5 for sale online

Anoniem zei

I don't even know the way I finished up right here, however I believed this put up was once good. I don't
realize who you are however definitely you are going to a well-known
blogger in the event you are not already.
Cheers!

Look at my homepage: silk scarf

Anoniem zei

Thiѕ page definitely has all thе informаtion I wаntеd concernіng this ѕubјeсt аnd didn't know who to ask.

Here is my web site; http://www.sfgate.com/business/prweb/article/V2-Cigs-Review-Authentic-Smoking-Experience-or-4075176.php